آخرین اخبار : 

دوران رسانه های مکتوب رو به افول است

وقوع بارندگی های شدید در برخی مناطق کشور که از روزهای پایانی سال ۹۷ آغاز و تا روزهای گذشته ادامه داشت، باعث وقوع سیل و ایجاد سیلاب هایی در روستاها و برخی شهرها شد.
این حوادث طبیعی با ایام تعطیلات و مسافرت های نوروزی مصادف شد و خلا اطلاع رسانی به صورت محسوس دیده می شد؛ تعطیلی روزنامه ها و مطبوعات از یک طرف و نبود اطلاع رسانی درست به دلیل کمبود خبرنگار تخصصی و حرفه ای، نداشتن نظام اطلاع رسانی منسجم و هدفمند در زمان بحران و بی توجهی به شیوه های جدید اطلاع رسانی یکی از چالش های اساسی بود که در این ایام بیشتر به چشم آمد.
کارشناسان معتقدند یکی از فرایندهای مدیریت بحران، اطلاع رسانی صریح، سریع و شفاف با توجه به شیوه های جدید مانند استفاده از رسانه های تصویری است که نتایج آن در حوادث گوناگون دیده می شود و باید در اولین فرصت در خصوص آسیب شناسی نظام اطلاع رسانی و خبررسانی توسط رسانه ها؛ اعم از مکتوب و مجازی و از طرفی لزوم توجه به تربیت و آموزش خبرنگاران بحران و بنیان نهادن رسانه های جدید اهتمام داشت.
یک کارشناس ارتباطات و مدرس دانشگاه معتقد است دوران حاکمیت متن در خبر و اطلاع رسانی به پایان رسیده و امروز دوران حاکمیت ویدئوست. اما اغلب نهادهای اطلاع رسانی در ایران همچنان متن محور اند؛ به ویژه روابط عمومی های دستگاه های دولتی بر تولید متن متکی هستند.

دوران رسانه های مکتوب رو به افول است
حمید ضیایی پرور در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در چارچوب ویدئو نیز، فرمت و شکل ارائه ویدئو به سمت کپسولی شدن پیش رفته و ویدئویی بیشتر دیده می شود که زمان کوتاهی در حد زیر ۶۰ ثانیه داشته باشد.
وی ادامه داد: دوران رسانه های مکتوب رو به افول است؛ رسانه های مکتوب اگر چه از بین نخواهند رفت؛ به شدت تحت تاثیر رسانه های جدید قرار خواهند گرفت. اکنون نیز این تحول اتفاق افتاده است. تیراژ رسانه های مکتوب به پایین ترین حد خود در ایران رسیده است.
رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رسانه های دیداری و شنیداری تنها وقتی می توانند تاثیر کافی بر مخاطبان و افکار عمومی داشته باشند که اعتماد عمومی به آنها وجود داشته باشد. علاوه بر اینها رسانه های دیداری و شنیداری تحت تاثیر رسانه های اجتماعی دست به ابتکارهایی زده اند که بتوانند بسته هایی متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطبان ارائه دهند؛ به عنوان مثال از اینکه تصویر گرفته شده از یک شهروند گرفتار در سیل را در بخش های تصویری پربیننده خود به عنوان خبر اول پخش کنند ابا ندارند. اما مثلا در همین حوادث سیل نوروز ۹۸ در ایران، رادیو و تلویزیون رسمی ایران از انتشار ویدئو های مردمی از سیل خودداری می کرد.
به گفته وی، تنها از ۱۲ فروردین به بعد می شد تصاویری از سیل که توسط مردم گرفته و در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده بود مشاهده کرد.

محدودیت انتشار اقدامات دولت در رادیو و تلویزیون
این مدرس علوم ارتباطات اظهار داشت: یک اتفاق بی نظیر در ایران، محدودیت انتشار مواضع و اقدامات دولت در رادیو و تلویزیون رسمی کشور است؛ تا جایی که مثلا سخنان بالاترین مقام اجرایی کشور در رسانه رادیو و تلویزیون دچار محدودیت و ممیزی می شود.
ضیایی پرور تاکید کرد: در دوره ای که دولت می تواند و باید رسانه مستقل تصویری داشته باشد. رسانه جایگزین رادیو و تلویزیون، رسانه های اجتماعی هستند که اتفاقا یکی از قوی ترین آنها رسانه تصویر محور اجتماعی یعنی اینستاگرام است.
وی یادآورشد: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ صفحات اینستاگرامی کمپین های انتخاباتی مخاطبان انبوهی داشتند و نه تنها مواضع گروه ها و نامزدها را منعکس می کردند؛ بلکه به صورت زنده تصاویر سخنرانی ها و گردهمایی های انتخاباتی را پخش می کردند.
رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: اکنون حداقل سه رسانه اجتماعی، اینستاگرام، توئیتر و آپارات در ایران امکان پخش زنده تصویری را برای مخاطبان فراهم می کنند و جالب این است که اغلب فعالان سیاسی و سیاستمداران از این شبکه ها برای ارتباط با مردم استفاده می کنند.

تلویزیون اینترنتی؛ پرکننده خلا ارتباطی دولت با مردم
وی ادامه داد: علاوه بر اینها امکان فنی راه اندازی تلویزیون اینترنتی مستقل توسط همه افراد و گروه ها فراهم است. تا چند سال پیش ضریب نفوذ اینترنت در میان قشر خاص از مردم بود که عمدتا طبقات متوسط به بالای جامعه بودند اما اکنون به لطف گسترش و توسعه نسل های ۳ و ۴ تلفن همراه در کشور و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه به بالای ۱۰۰ درصد، تقریبا همه مردم به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و در چنین شرایطی دولت می تواند با راه اندازی یک رسانه تصویری اینترنتی، با مردم مستقیما در ارتباط باشد.
رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که در واقع راه اندازی تلویزیون اینترنتی توسط دولت می تواند خلا ارتباطی دستگاه اجرایی را پرکند. در صورت راه اندازی چنین رسانه ای توسط دولت، سایر رسانه های صوتی و تصویری داخلی و خارجی ناگزیر خواهند بود از محتوای تولیدی این رسانه استفاده کنند.
ضیایی پرور تصریح کرد: این امر مستلزم سه نکته؛ جسارت و شجاعت دولت در راه اندازی تلویزیون اینترنتی، پشتیبانی فنی و محتوایی از این تلویزیون توسط دولت و توسعه و ترویج این تلویزیون در رقابت با تلویزیون رسمی کشور است.
به هرجهت با توجه به گسترش ارتباطات و وجود فضای مجازی، روابط رسانه ها باید با تولید محتوای مناسب و متناسب با شرایط روز کشور، پاسخگوی شایعه ها و شبهه های مطرح شده در جامعه باشند؛ زیرا شیوه های سنتی اطلاع رسانی پاسخگوی حجم گسترده داده ها و اطلاعات نیست.
هرچند امروز هر شهروند با داشتن یک گوشی تلفن همراه می تواند یک خبرنگار و گزارشگر محسوب شود؛ ویرایش، پردازش، جامع و کامل بودن، موثق بودن و منبع؛ از جمله آیتم هایی به شمار می رود که باید در انتشار یک خبر، گزارش و مطلب همواره در نظر گرفته شود؛ زیرا خبر بدون منبع و غیرموثق ابتر است و قابل استناد و انتشار نیست و از طرفی هیچ مرجع و فرد پاسخگویی برای انتشار و ارسال مطالب ابنگونه وجود نخواهد داشت.
در این میان انجام وظایف و رسالت خطیر اصحاب رسانه باید با خلاقیت، نوآوری و ابتکار، سرعت عمل، صحت مطالب و سرعت ارسال همراه باشد و شیوه های اطلاع رسانی و خبررسانی آنها متناسب با شرایط روز جامعه تغییر و پیشرفت کند تا اهالی رسانه بتوانند در همه صحنه ها به ویژه بحران ها حضوری فعال و چشمگیر و در عین حال حرفه ای و تخصصی داشته باشند. مردم نیز به خروجی اخبار و مطالب آنها اعتماد و اطمینان داشته به عنوان مرجع رسمی به آنها مراجعه و استناد کنند.
گزارش از: علی اکبر قزوینیان

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *