آخرین اخبار : 

سریال کج سلیقگی های رسانه ملی

* آرش شایسته نیا- دکتری مدیریت رسانه

یک چرخه ” ارتباطی ” از حلقه هایی شکل گرفته است که فقدان یکی از آن ها، زنجیره ارتباطی را از کار انداخته و به نوعی ” ارتباط موثر ” را شکل نمی گیرد . ” منبع ” یا همان ” فرستنده ” اولین حلقه این زنجیره است . فرستنده همان کسی است که آغازگر ارتباط است و بدون حضور او به هیچ عنوان ارتباط شکل نمی گیرد . ” گیرنده ” هم دومین حلقه در این زنجیره ارتباطی است که همان ” مخاطب ” است . کسی که فرستنده به خاطر او و برای او وارد بازی ارتباطی می شود . آن چه که بین منبع و گیرنده ارتباط را برقرار می کند ، یک کانال ارتباطی یا همان ” رسانه ” است . اکنون این زنجیره سه حلقه ای یک رابطه را شکل داده است ؛ همان رابطه ای که آن را ارسطو برای اولین بار ارائه کردو بعدها ” لاسول ” ( لسول ) آن را با اضافه کردن حلقه دیگری به نام ” پیام ” تکمیل کرد و به عنوان نخستین مدل ارتباطی معرفی نمود که از فرط سادگی از آن به عنوان ” شبه مدل ” در متون ارتباطات یاد می شود . تاریخ بررسی نظریه ها و مدل های ارتباطی به خوبی اضافه شدن سایر حلقه ها را نشان داده است : زیر ساخت ( یا بستر ) ، معنا و مفهوم ، اختلال ( یا پارازیت ) ونتیجه ( یا فیدبک ) .
بی هیچ شک و شبهه ای آن چه لازمه کار رسانه ای است ، دانستن علم میان رشته ای ” مدیریت رسانه ” است . مدیر یک رسانه باید با دانستن این علم علاوه بر مدیریت ” در ” رسانه خود ، مدیریت ” بر” رسانه هم بداند . ” در” رسانه خود براساس قوانین و نظریه های علم رفتار سازمانی ، تصمیم گیری می کند و با توجه به شرایط جامعه ” بر” رسانه ، استراتژی ترسیم می نماید و تنها بدنبال کسب ” درآمد ” و ” سود بیش تر” ند.
این فرضیه شاید برای رسانه های خصوصی کشور که منبع درآمدی ثابتی نداشته و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( دولت ) نیز هیچ گونه کمکی نقدی و یا غیر نقدی دریافت نمی کنند مقرون به صحت بوده و حتی حق را به آنان داد اما برای رسانه ” ملی ” که بخش اعظمی از هزینه های خود را از بودجه کشور دریافت می نماید ؛ جای بحث باقی نگذارد .
نگاهی به فیلم ها وبرنامه های تولیدی صدا وسیما مبین این واقعیت است که این رسانه بدون توجه به نظریه های علمی علوم میان رشته ای همچون رسانه ، ارتباطات ، جامعه شناسی و حتی روان شناسی تنها و تنها به درآمدزایی صرف با شیوه های رنگارنگ توجه دارد و ارتقا دانش مخاطبان خود در رده های بعدی قرار می دهد.
* تهیه کننده و مجری ” ماه عسل ” در آستانه افطار و با دعوت از افراد گوناگون که هریک به نوعی با مشکلات ریز و درشت خود دست به گریبان هستند ؛ روان روزه داران را خط خطی کرده و کام همه را تلخ می کند اما بسیارر دوست دارد تا این تفکر را در مخاطب القا نماید که ما با مردمیم و مسوولین نظام از مردم غافلند .
* مسابقه ” برنده باش ” با بکارگیری چهره ای سلبریتی دیگر تمام تلاش خود را می نماید تا با جذب مخاطب ، بر درآمدهای خود به صورت غیر مستقیم بیفزاید . جالب است بدانید این مسابقه مشابه یک مسابقه پرطرفدار خارجی است و بر اساس معلومات عمومی طراحی شده است و نمونه آن قبلا در ایران نبوده است و شروع این مسابقه با نصب اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه است .
* تهیه کننده و مجری ” ماه عسل ” که با شگردهای مختلف توانسته است علاوه بردرآمدزایی هنگفت برای سیما ، برای خود نیز منبع درآمدی ثابت دست و پا نماید ، این بار با بهانه استعداد یابی برنامه ای را طراحی کرده و عنوان این برنامه نیز از فیلمی کمدی آمریکایی محصول سال ۱۹۳۶ به کارگردانی و نویسندگی چارلی چاپلین انتخاب به نام عصر جدید عصر جدید (Modern Times) می شود .
در این برنامه نیز تهیه کننده از 4شخصیت به عنوان داور استفاده می کند که حداقل دو چهره آن کاملا سینمایی ، یک چهرههنرمند نام آشنا در حوزه موسیقی و یک استاد حوزه علوم ارتباطات و رسانه است : امین حیایی و رویا نونهالی، آریا عظیمی نژاد و سید بشیر حسینی . ترکیبی عجیب ، پرحاشیه و پر سر و صدا . یک کپی وحشتناک از ” امریکن گات تلنتس ” که کوچک ترین توجهی به کپی‌رایت نکرده واز سویی دیگر تناقض ذاتی آن با ارزش‌هایی که تلویزیون تبلیغ آن را می نماید ، سوال های بی جواب مخاطبان راشکل می دهد .

* دربرنامه زنده ” فرمول یک ” مجری برنامه برای ایجاد فضایی شاد و بدون توجه به نکات تربیتی ، آب داخل یک لیوان را به صورت همکارمیهمان خود می پاشد . در قسمتی دیگردر این برنامه تهیه کننده با هدف جذب کمک های مردمی ؛ پدری را به همراه کودک سرطانی اش به برنامه خود دعوت می کند ؛ اما کوچک ترین توجهی به عواقب روانی کودک در آن برنامه ترکیبی نمی شود و یا در یکی از قسمت های اخیر خود و در اقدامی عجیب و غریب داستان خانواده ای را با حضور اعضای آن خانواده چهارنفری به روی آنتن می برد تا بینندگان خود را مات می نماید : مرد این خانواده داستان زندگی خود را تعریف می کند و در نهایت افتخار می گوید که تاکنون 27باربه خاطر ضرب و شتم همسرش به دادگاه های خانواده رفته اما با هربار تاخیر در برگزاری جلسه دادگاه خانواده از یک طرف و پا درمیانی وابستگان سببی و یا نسبی طلاق به انجام نرسیده است .
به موجب قانون مدنی ، عرف جاری شناخته شده و اصول اخلاقی حاکم بر جامعه زوجین مکلف به حسن رفتار با یکدیگرند و بر اساس همین قانون ، ترویج بدزبانی و اعمال خشونت در هرقالب و اندازه ای نه تنها قابل دفاع نبوده که حتی باید موجب تعقیب قضایی هریک از زوجین شده و منجر به مجازات تعزیزی و دیه از سوی مراجع قضایی گردد .
همان گونه که پیش تر نیز اشاره شد متاسفانه تهیه کنندگان این دست برنامه ها در صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران با کج سلیقگی تمام و بدون توجه به اصول علمی برنامه سازی و تنها با هدف جذب تبلیغات حداکثری از سوی صاحب آگهی در طول پخش برنامه های پرحاشیه خود، آسیب جدی بر پیکره خانواده و حتی جامعه وارد می نمایند که جبران این خسارت بسیار گران تمام شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *